www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Ментальне здоров’я: як подбати про себе Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокниги


        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання
      Ментальне здоров’я: як подбати про себе

      Друзі!

         Наше ментальне здоров'я залежить від безлічі факторів: наприклад, залежність від соцмереж, способу життя, імунітету. Розібратися в собі – найскладніше завдання для кожного з нас. Наше ментальне здоров'я формується з дитинства. І дослідження показують, що половина всіх психічних розладів проявляються першими ознаками ще до того, як людині виповнюється 14 років, а три чверті розладів психічного здоров'я починаються до 24 років. А тепер ще і війна – надзвичайно складне випробування для нашого ментального здоров'я, наслідки якого ми можемо відчувати ще багато років після її закінчення.
         Але варто пам'ятати, що психічне здоров'я – це не лише відсутність розладів. Що більше ми піклуємося про нього, то легше нам жити в цьому нестабільному світі. І це не означає, що психічно здорова людина не має жодних проблем. Навпаки, саме наявність цих проблем і те, як ми з ними справляємося, не ізолюючи себе від оточуючих і не входячи в депресивні стани, визначає, наскільки міцне психічне здоров'я ми маємо.
         Друже, в даному виданні ти знайдеш відповіді на найпоширеніші питання даної теми. А ще воно стане корисним твоїм батькам, вчителям, адже пам'ятка містить підбірку цікавих матеріалів, книг, публікацій, веб посилань.

      Що таке ментальне здоров'я?

         Ментальне здоров'я – це не лише відсутність розладів, а й внутрішні ресурси для того, аби активно жити, реалізовувати свої здібності, працювати, піклуватися про інших, пам'ятаючи й про себе. Ментальне здоров'я є невід'ємною частиною щасливого життя.
         За визначенням ВООЗ, ментальне здоров'я (психічне здоров'я) – це стан благополуччя, при якому людина може реалізовувати власний потенціал, долати життєві стреси, продуктивно й плідно працювати та робити внесок у життя своєї спільноти.

      Що означає “ментальне”?

         Слово “ментальність” походить від латинського “mens” чи “mentis”, що означає будь-який духовний процес чи явище. Французькою і англійською похідне від нього “mental” означає те, що діється винятково в розумі, без зовнішніх проявів.

      Як пояснити дитині що таке ментальне здоров'я?

         Ментальне здоров'я – це відчуття спокою, щастя та рівноваги. Воно залежить від різних чинників: економічних, екологічних, соціальних. Соціальні – це родина, якщо в ній не все добре, батьки вживають алкоголь або є скрутні життєві обставини, через це дитина переживає, відчуває себе не такою як всі.

      Чому важливо дбати про ментальне здоров'я?

         Позитивне ментальне здоров'я має вирішальне значення в сучасному світі, оскільки воно глибоко впливає на кожен аспект нашого життя. Ментальне здоров'я може впливати на наші думки, дії та комунікацію. Воно дає нам змогу долати виклики, будувати значущі стосунки та приймати обґрунтовані рішення.

      Що робити для ментального здоров'я?

         Підтримувати власне ментальне здоров'я можна самостійно. Для цього необхідно: дбати про режим сну; уникати стресових ситуацій та навчитись адекватно на них реагувати; збалансувати харчування і додати фізичну активність. Іноді достатньо активізувати організм та налагодити гормональний фон, щоб виправити ситуацію.

       

       Що може спричинити труднощі
      з ментальним здоров'ям?

       

       

         Єдиної такої причини немає – як правило, в кожному випадку фактори є комплексними. Але є низка передумов, що можуть підвищувати ризик виникнення психічних захворювань, доприкладу, травматичний досвід у ранньому віці (жорстоке поводження чи сексуальне насильство).

      Що таке ментальні розлади?

         Ментальні розлади – це порушення розумового, психічного та психологічного розвитку людини. До них уналежнюють аутизм, синдром Дауна, епілепсію, дефекти мови, органічні ураження центральної нервової системи, деменцію тощо.           

      Ментально-здорова людина:

      - розуміє свої емоційні стани і може керувати ними;
      - здатна будувати стосунки з іншими;
      - відкрита до навчання та розвитку;
      - позитивно ставиться до себе;
      - приймає незалежні рішення;
      - вміє пристосовуватись до нових умов життя;
      - може активно долати поточні виклики;
      - отримує задоволення від життя.

      Як зберегти ментальне здоров'я під час війни?

         Ми втомились морально з кожним днем чекати перемоги і читати страшні новини. Але ворог саме цього і чекає. Тому наше завдання – не розкисати, допомагати собі і рідним боротися з психологічними труднощами. Як це робити? Щоб підтримати психіку під час війни і відкинути, принаймні, на другий план пережитий стрес необхідно дотримуватися таких рекомендацій:
         ● ПІДТРИМУЙТЕ АКТИВНІСТЬ. Не сидіть на місці, не чекайте чогось, обов'язково робіть те, що можете робити. Не виконуйте певну діяльність через силу. Навіть якщо ви виконуєте прості побутові справи – це допоможе вашому тілу позбутися фізичної напруги, викликаної тривожністю. Будьте зайняті! Це найдешевші ліки на землі – і одні з найбільш ефективних!
         ● МІНІМІЗУЙТЕ ПЕРЕГЛЯД НОВИН. Інформаційна атака є найбільш травматичною в ситуації воєнної загрози, оскільки масова паніка негативно впливає на адекватність реакцій людини. Пам'ятайте, що від новин, від інформації можна постраждати більше, ніж від перебування безпосередньо в зоні бойових дій. Найголовніші новини – у вас за вікном. Зробіть собі гучний сигнал на повідомлення про необхідність іти в укриття. Решту новин перевіряйте по 5-10 хвилин на годину, не частіше. Ставте таймер. Постійне “поїдання” інформації перевантажує мозок і не дає спокою та опори, хоч саме це ми там і шукаємо.
         ● ПІДТРИМУЙТЕ СТОСУНКИ З ЛЮДЬМИ. Комунікуйте та висловлюйте свої почуття: мені страшно, мені боляче, мені самотньо, мені тривожно і т.д. Таким чином емоційний стан покращується, особливо якщо тебе розуміють і підтримують. Якщо з вами все гаразд і ви хочете допомогти іншому, це можна зробити: запропонувати фінансову підтримку, просто послухати (цього зараз багатьом не вистачає) і виявити співчуття. Пам'ятаємо про правило: спочатку маску кисневу собі, а потім тому, хто поряд. Дуже важливо не залучатися до обговорення можливих катастроф “а що якщо?”. Близькість – це завжди ресурс. Розмовляти на тему загроз і війни можна, але не варто заглиблюватися, щоб не було застрягання на цій темі. І якщо ви навпаки відчуваєте тільки стрес після розмов – мінімізуйте таке спілкування. Розмовляйте на нейтральні теми. Не лише надавайте допомогу, а дозволяйте іншим підтримувати вас та допомагати вам.
         ● ТУРБУЙТЕСЯ ПРО КОГОСЬ. Якщо ви хочете відчувати трохи більше контролю, найкраща ідея – допомогти комусь. Це насправді працює. Тому знайдіть об'єкт, про який ви будете турбуватися, і рівень вашої тривожності значно знизиться. Долучіться до волонтерської діяльності, поділіться їжею з одинокими людьми, які живуть неподалік від вас чи сходіть за покупками для сусідів, які не можуть вийти.
         ● ВАЖЛИВО МАТИ ПЛАН ДІЙ. Якщо ви розумієте, як будете діяти в критичній ситуації, то, звичайно, вам буде простіше та спокійніше. Це ситуація контролю. Обов'язково майте план на найближчі дні. Це допоможе вірити в майбутнє та проявляти активність в стані “тут і зараз”. Візуалізація та планування - малюйте у своїй уяві нариси мирного майбутнього, які б вам допомогли та надали ресурс і надію. Уявляйте те, чим ви будете займатися після війни. Це допоможе вам наближатися до мирного життя.
         ● ВИКОРИСТОВУЙТЕ ТЕХНІКИ РЕЛАКСАЦІЇ. Це можуть бути дихальні техніки, медитація, свіже повітря, ходіння вулицею, мінімальне фітнес-навантаження – все, що пов'язане з розслабленням, щоб організм набирався сил та перемикався. Перебування на свіжому повітрі може зменшити стрес, тривогу та депресію, вдихання свіжого повітря має заспокійливий ефект, дозволяючи вам зосередитися на моменті “зараз”.
         ●  АКТИВІЗУЙТЕ МОЗОК. Нам потрібен наш мозок і здатність вчитися, запам'ятовувати та аналізувати. Тож вкрай важливо задіяти цю функцію. Щодня хоча б щось одне нове вивчити і запам'ятати. Нове слово іноземною, інструкції з медичної  допомоги. Важливо не просто подивитись, а саме вивчити, запам'ятати. Також можна спробувати розв'язати важку задачу чи кросворд – варто робити щось, що допоможе максимально залучити когнітивні здібності і відволікти від думок про теперішню ситуацію в країні.
         ● ВИКОРИСТОВУЙТЕ ТЕХНІКУ ПОДЯКИ. Дякуйте за те, що у вас є їжа, місце під дахом, зв'язок із рідними, ви живі і з вами все відносно гаразд. У такі складні часи наші життєві цінності кардинально змінюються і після використання цієї техніки ви починаєте більше цінувати те, що маєте.

      Техніки самодопомоги для учнів 5-7 класу:
      Практика “Морська зірка”

         Мабуть, кожен з нас полюбляє бувати на морі, ловити хвилі, розглядати маленьких рибок, що плавають біля берега та знайомитися з іншими морськими жителями. Це заспокоює нас та наповнює позитивними враженнями. Давайте пригадаємо один з таких моментів або уявимо себе на морському узбережжі. Уявімо, що біля берега ми побачили морську зірку, вона гойдається на хвилях усіма своїми щупальцями. Давайте й ми уявимо себе такою морською зіркою, яка тягнеться усіма своїми кінцівками у різні боки, гойдаючись на морських хвилях. Витягніть шию вгору до комфортного напруження. Руки та ноги простягніть у різні боки. Настільки далеко, наскільки зможете. Тепер повністю розслабте усе тіло і зробіть повільний видих. Повторіть вправу тричі.

      Практика “Метелик”


         Відчуття стресу впливає не лише на наші емоції та думки, але й на наше тіло. Проте, саме тіло є тим своєрідним інструментом, який допомагає нам заспокоїтися та відчути рівновагу. Ця вправа дозволяє нам відчути власне тіло та вгамувати зайву емоційну напругу. Вправа складається із чотирьох простих кроків:

       

      1. Встаньте і схрестіть долоні на грудях.
      2. Зачепіться великими пальцями так, щоб вони нагадували метелика.
      3. Тепер ритмічно постукуйте долонями по грудях – лівою, правою, лівою, правою…
      4. Зробіть повільний вдих та видих. Виконуйте вправу декілька хвилин, поки не відчуєте, як ваше дихання вирівнялось, а тіло – наповнилося спокоєм.

      Техніки самодопомоги для учнів 8-9 класу:
      Практика “Заземлення”


         Нерідко, відчуття страху, тривоги або інші сильні емоції ніби заполоняють нас. У таких випадках важливо дещо відсторонитися від своїх емоцій та повернутися в момент “тут і тепер”, аби вгамувати емоційну напругу. У цьому нам допомагають практики заземлення.



      ♦ Зверніть увагу на те, як ви почуваєтесь зараз і про що думаєте. Проговоріть це собі подумки. Тепер спробуйте уповільнитись й з'єднатися зі своїм тілом. Це не так складно, як звучить.
      ♦ Повністю видихніть повітря з легень, а тоді знову повільно наповніть їх глибоким
      вдихом.

      ♦ Повільно притисніть ступні до підлоги.
      ♦ Так само плавно витягніть руки вздовж тіла або зімкніть долоні перед собою.
      ♦ Тепер перенаправте увагу на світ навколо. Які 5 предметів ви бачите?
      ♦ Які 3-4 звуки чуєте? Які запахи відчуваєте?
      ♦ Проговоріть подумки, що й де ви зараз робите. За бажанням, поділіться
      своїми відчуттями після виконання вправи з оточуючими.

      Практика “Муха”



      Сядьте зручно: руки вільно покладіть на коліна, плечі і голова опущені, очі закриті. Подумки уявіть, що на ваше обличчя намагається сісти муха. Вона сідає то на ніс, то на рот, то на лоб, то на очі. Ваше завдання: не відкриваючи очей, задіявши тільки м'язи обличчя, зігнати настирливу комаху.

       

      Рекомендовані книги:

         Озерна Д. Бути окей: Що важливо знати про психічне здоров'я / Д.Озерна. – Київ : Yakaboo Publishing, 2020. – 256 с.
         У книжці “Бути окей: Що важливо знати про психічне здоров'я” ви знайдете не лише базову інформацію про психічне здоров'я із посиланнями на медичні протоколи, а й певну систему орієнтирів. Адже від психічного здоров'я залежить наш фізичний стан, здатність про себе подбати, бути успішними в своїй професії та задоволеність життям у цілому. Нам важливо саме “бути окей”. Ця книжка орієнтується на український контекст: що в нас про що кажуть, які існують стереотипи, які виникають проблеми та які причини і наслідки можуть за ними стояти.

         Горіна Марія. Я відчуваю… Що? Робота з емоціями. 100 + технік / М. Горіна. – Харків: Моноліт, 2022. – 150 с.
         Спостерігай. Розмірковуй. Пиши. Книжка-тренінг із саморозвитку для дітей та підлітків серії “Чого не вчать у школі”. Оригінальні авторські завдання і квести у нашому новому тренінгу із саморозвитку  “Я відчуваю... Що?” допоможуть дитині розібратися, звідки беруться сором, злість і смуток, страхи і тривоги, заздрість, нудьга та лінощі. Прожити провину й образу, знайти в собі гідність, любов та щастя. Навчать усвідомленості й емоційної стійкості. Прочинять двері у свій внутрішній світ і світ емоцій інших людей. Менше слів – більше практики!


         Девайн М. Це ОК, якщо ви не ОК. Як пережити горе і втрату / М.Девайн. – Київ : BookChef, 2024. – 336 с.
         Втрата й горе вибивають нас із колії звичного життя, яке, втім, триває далі. І більшість людей закликають якомога швидше повернутися до нього. Однак втрата – це не проблема чи неприємний стан, від яких потрібно позбавитися. Горе насамперед потрібно – “прожити”. Саме цим умінням ділиться Меґан Девайн і як психотерапевт, і як жінка, яка пережила смерть коханого. Вона з глибоким розумінням пише про невисловлену скорботу, а також про любов і зцілення, ділиться своїм досвідом і пропонує методи та вправи, які допоможуть полегшити страждання й біль. 

         Найду У. Їжа для ментального здоров'я. Як харчуватися, щоб жити без стресу, депресії, тривожності / У.Найду. –  Київ: Наш формат, 2021. – 344с.
         Авторка цієї книжки схиляє до того, що шлях до ментально здорового життя лежить через шлунок і кишківник. Невже завдяки раціону можна подолати депресію і тривожність? Який зв'язок між їжею і настроєм? Чому кишківник називають “другим мозком” і коли він “засмучений”? Який зв'язок між салямі й біполярним розладом? Що їсти, коли дошкуляють втома й безсоння? Як вплинути на стрес за допомогою меню? Ума Найду аналізує найсучасніші дослідження і пропонує варіанти, як позбутися різних ментальних проблем.

         Я відчуваю... Що? / Книжка-гід з емоційного інтелекту в інфографіці. – Харків : Моноліт, 2022. – 108 с.
         Успіх в особистій та соціальній сферах життя на 80% визначається рівнем розвитку емоційного, і лише на 20% – рівнем класичного інтелекту. Діти, які мають емоційний інтелект, безперечно стають лідерами в будь-яких сферах, вони здатні організувати громадську діяльність, вирішити проблеми, взяти на себе відповідальність і тому в майбутньому з легкістю зможуть досягти будь-яких вершин. Спеціально для юних бунтарів, сором'язливих, чутливих і всіх-усіх-усіх, кому важливо розвинути емоційний інтелект, адресована книжка інфографік “Я відчуваю… Що?”.

       

         Бурбо Л. Хто ти є? Як прийняти себе та зрозуміти інших / Л.Бурбо. – Харків :  Клуб Сімейного Дозвілля,  2021. – 255 с.
         Ти – унікальна особистість. Іншої такої немає у всьому Всесвіті. Але чи цінуєш і розумієш ти себе? Ліз Бурбо навчить слухати сигнали тіла й удосконалювати душу, бути щирою з собою та покращити спілкування з іншими людьми. Нескладні вправи, думки для медитацій, опис причин понад 250 хвороб допоможуть змінити життя й досягти гармонії з найважливішою людиною у світі – із собою.

       

         Равікант К. Полюби себе. Як підвищити самооцінку та прийняти себе / К.Равікант. – Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2021. – 240 с.
         Ми любимо себе в останню чергу. Бо так звикли: спочатку – інші, ти сам – в останню чергу. Принести себе в жертву – добре, любити себе – погано. А потім – спустошення. Автор ділиться своїми відчуттями та порадами: ̋Знаєш, колись я  так само не вмів цього. Днями апатично лежав у ліжку, втрачаючи  друзів,  компанію,  сенс життя. Я висів над урвищем, знехтувавши собою. А потім я зрозумів: витягнути мене з цієї ями здатна тільки любов до себе. Самоповага, на яку заслуговує кожен з нас. Я хочу, аби твоя самооцінка стала дійсно твоєю. Без чужих резюмувань та очікувань. Самооцінка, якої гідний найпрекрасніший, найталановитіший, найуспішніший ти. Не озираючись на інших, нарешті зазирнувши в себе і полюбивши того, ким ти є.̋



         Лехляйтнер Н. Бальзам для душі. 100 несподіваних мудрих історій, які зроблять кожний день трішки щасливішим / Н.Лехляйтнер. –  Львів :  Свічадо, 2022.  – 168 с.
         Часто глибокі життєві істини буває нелегко пояснити, не знаходимо простих слів. І тому саме притчі, історії чи байки стають у пригоді. У цій книжці зібрано 100 невеликих, а подекуди зовсім маленьких текстів – мудростей з різних традицій, релігій та епох. Ці історії не так повчальні, як радше сповнені життєвої мудрості, досвіду й глибини.



         Тараріна О. Бути собою. 10 гаджетів для щастя. / О.Тараріна. –  Київ :  Агенція IPIO,  2019.  –  152 с.
         Книга “Бути собою” – це знання, які захищають. Книга допоможе підліткам отримати детальну карту вирішення багатьох проблемних ситуацій, подивитися на себе зі сторони та зробити правильні дії, а також стане у нагоді батькам, які хочуть краще зрозуміти свою дитину та вчасно її підтримати. Чого прагнуть батьки найбільше? Навчити дитину жити в цьому світі та бути щасливою: любити себе та цінувати життя, берегти та розвивати здоров'я, знайти улюблену справу, жити в достатку й бути вдячним, дружити та створювати міцні стосунки. У книзі досить наочно для підлітка показано, що для кожного бажання є свій шлях. Існує навігатор і потрібно лише дотримуватися маршруту – обирати хороші думки, робити правильні рішення та діяти з огляду на свої принципи.

         Кларк Д. Тривога і занепокоєння. Управління стресом для підлітків / Д.Кларк. – Київ :  Сварог, 2023. – 148 с.
         Робочий зошит Девіда Кларка вчить підлітків спостерігати, розуміти та вживати ефективних дій, щоб заспокоїти свої тривожні думки. Підлітковий вік сповнений змін та викликів – особливо у сучасному нестабільному світі. Тому не дивно, що підлітки почуваються більш тривожно, ніж будь-коли! Хороша новина полягає в тому, що можна вийти за межі цих тривожних думок і повернутися до того, що має значення. Ця книга допоможе підліткам, у яких є небажані, тривожні, засмучені або дивні думки, яких неможливо позбутися. Часто підлітки гадають, що такі переживання вказують на ненормальність – і ця думка лякає їх ще більше. За допомогою цієї книги читачі дізнаються, як дистанціюватися від того, що викликає напади тривоги та депресії та, в результаті, покращити своє життя крок за кроком.

         Арсьонов С. Посібник зі щастя. Як наповнити своє життя достатком і радістю / С. Арсьонов // Електронна книга. –  Київ : YakabooPublishing,  2024. – 128 с.
         “Посібник зі щастя” – це своєрідна інструкція з надихаючими прикладами історій реальних людей, які змогли створити своє щасливе життя. Кожна практична вправа, незважаючи на свою простоту, допоможе вам подолати перешкоди на шляху до наповнення щастям вашого власного життя. У цій книзі автор зібрав історії людей із найяскравішими прикладами життєвої  трансформації, щоб показати вам, як можна реально звільнитися від умовностей, які заважають вам отримувати від життя все, що ви хочете. “Посібник зі щастя”пропонує прості стратегії для створення більш щасливих стосунків.Завдяки легким щоденним ритуалам ви зможете постійно підтримувати свій намір жити щасливо щодня.

         Кроссвелл В. Маленькі тривожні монстри: дбайливий компаньйон вашого психічного здоров'я під час тривоги та стрессу / В.Кроссвелл. – Чернівці :  Видавництво Ростислава Бурлаки, 2023. – 193 с.
         Ця дружня книжечка про тривогу, яка містить милі ілюстрації монстрів, афірмації та підбадьорення для тих, хто стикається з проблемами психічного здоров'я. Протиотрута для суспільства, пройнятого самотністю. Незважаючи на те, що розвиток технологій дозволив людям спілкуватися такими способами, які колись були неймовірними, ми самотніші, ніж будь-коли. Важко знайти місце в нашому швидкоплинному світі, і легко думати, що ми єдині, хто переживає важкі часи. Як наслідок, тривога зростає. Позитивні твердження в цій книзі про тривогу у вигляді намальованих від руки чарівних тривожних монстрів допомагають упоратися з вашою тривогою там, де вона є, і пропонувати руку допомоги, щоб подолати її та досягти психічного здоров'я та душевного спокою.

       

         Чурсіна К. Зі мною все гаразд / К. Чурсіна. Львів : Апріорі, 2022. – 144 с.
         Ця книга про те, як розвіяти ілюзії минулого і зменшити страх майбутнього, як зрозуміти, в чому ваша внутрішня сила і що таке суб'єктивне “зі мною все гаразд”. З кожним розділом ви зможете підійти до свого життя з нової стежки і навчитися пред'являти більш адекватні вимоги до самого себе. Деякі читачі зможуть переосмислити постійне бажання контролювати час, обставини, себе. Деяким ця книга допоможе віднайти приховані сили всередині себе. Адже основне питання книги: “Як зрозуміти, що зі мною все гаразд?”.

       


         Тарашкевич М. Як підтримувати дітей у кризових ситуаціях: порадник для батьків / М.Тарашкевич. – Львів: Свічадо, 2022. – 104 с.
         Де черпати сили на щодень і як зміцнити психічну стійкість? Як стабілізувати ситуацію, щоб дитина зазнала якнайменших психологічних втрат? Як організувати повсякденне життя після кризи? Порадник адресований батькам, які хочуть допомогти своїм дітям прожити кризи чи важкий час у доброму психологічному стані, зменшити їхній страх, посилити почуття безпеки й віри в те, що все буде добре.




         Озерна Д. Ви це зможете! 7 складових здорового способу життя / Д. Озерна. – Київ : Yakaboo Publishing, 2020. – 160 с.
         У цій книзі містяться рекомендації, які позитивно вплинуть на ваше фізичне та емоційне здоров'я – і це без суворих обмежень, магічного “самонавіювання”, гострих крайнощів, але з глибоким розумінням тих викликів сьогодення, з яким зіштовхуються сучасні українці та українки. Тож  якщо ви мрієте покращити якість свого життя, ця книга – ваш надійний помічник та путівник у цій подорожі.




         Браун Д. Розкрий найкраще в собі. Життєві навички для завзятих дітей /Д. Браун, Н. Кей. –  Київ : КМ-Букс, 2021. – 120 с.
         Розкрий найкраще в собі, тобто люби себе, почувайся впевнено, вір у себе й досягай поставлених цілей! Ця книжка допоможе підліткам відпрацювати ці базові навички й надасть своєрідний “набір для виживання”, незамінний у випадках, коли їм знадобиться допомога чи мотивація. Можливо, вам не вистачає лише кількох підказок, щоб підвищити впевненість у собі, зберегти позитивний погляд на світ і досягти щоденного процвітання. Турбота про себе – ця важлива тема також порушується в цій книжці, коли йдеться про здорове харчування й заняття фізкультурою, про здоровий сон чи вміння дати відсіч хуліганам або здатність бути добрим до себе.

         Мрій. Плануй. Досягай : тренінг із саморозвитку для підлітків №1 / Ігор Павлов, Марія Горіна, Марія Копачевська, Юлія Адамович. –  Харків:  Моноліт-Bizz,  2021. – 96 с.
         Книжка-тренінг допоможе не просто дізнатися про життєво важливі м'які навички, а й відпрацювати їх на практиці. Завдяки понад 80 різним завданням, вправам і питанням щодо саморозвитку і самоусвідомлення, розробленим спільно з дитячим психологом дитина почне розвиватися в даному напрямку. Книжка-тренінг – це своєрідний квест, путівник по самому собі і безкрайньому світу особистого потенціалу. У ній дуже коротко, у форматі образів-інфографік, розказано про найважливіші речі в житті – принципи, покликання, щастя, здоров'я, звички, друзів, емоції.



         Лебедь О. Як перемогти лінощі та досягнути мети : книжка-мотиватор / О.Лебедь. –  Львів: Свічадо, 2021. – 208 с.
         Автор книжки, успішний бізнесмен, який подолав не одну життєву та економічну кризу, ділиться своїм досвідом та порадами, як зробити своє життя ефективнішим та радіснішим. Як подолати лінощі, вибудувати правильні пріоритети, як іти до своєї мети і перемагати труднощі на своєму шляху, як прожити у повноті життя, що його подарував Бог – цьому присвячено цю книжку-мотиватор. Для усіх, хто прагне, щоб його життя давало добрі плоди.

       

      Радимо прочитати:

      Ахунова Л. Реакція на горе: етапи переживання втрати / Л. Ахунова, М. Демощук // Психолог. – 2021. – № 3-4. – С. 8-21.
      Барнс А. Як бути впевненим у собі / А. Барнс ; пер. з англ. А. Бірічев. – Харків : Ранок : Фабула, 2019. – 160 с. : іл.
      Барнс А. Як бути спокійним / А. Барнс ; пер. з англ. А. Бірічев. – Харків : Ранок : Фабула, 2019. – 160 с. : іл.
      Барнс А. Як бути щасливим / А. Барнс ; пер. з англ. А. Бірічев. – Харків : Ранок : Фабула, 2019. – 160 с. : іл.
      Бєляєва К. Профілактика конфліктів: вплив практ. психолога на їх вирішення / К. Бєляєва // Психолог. – 2018. – № 17-18. – С. 38-51.
      Боброва І. Смарт-почуття: практ. заняття для батьків і дітей / І. Боброва // Психолог. – 2019. – № 11. – С. 66-75.
      Богданович Л. Вплив темпераменту на поведінку людини під час надзвичайної ситуації / Л. Богданович, С. Усик // Безпека життєдіяльності. – 2018. – № 1. – С. 15-16.
      Бондарчук І. Прихований біль: подолання психолог. травми / І. Бондарчук // Психолог. – 2020. – № 11-12. – С. 6-15.
      Бондарчук І. Соціальна адаптація: механізми та критерії успішності / І. Бондарчук // Психолог. – 2021. – № 5-6. – С. 6-13.
      Варенья І. Професійне зростання: секрети мотивації, що допоможуть бути ефективним / І. Варенья // Психолог. – 2019. – № 7. – С. 4-7.
      Висока А. Кольоровий ресурс: авторська арт-терапевтична техніка / А. Висока, Т. Грубі // Психолог. – 2019. – № 6. – С. 88-93.
      Висока А. Мої стратегії: авторська вправа уявлень про власний характерологічний потенціал / А. Висока, Т. Грубі // Психолог. – 2020. – № 5. – С. 44-49.
      Гайова Т. No stress: комплекс занять зі стресостійкості / Т. Гайова // Психолог. – 2021. – № 1-2. – С. 38-65.
      Грабчак Н. Коли руки опускаються : практ. заняття для підлітків із визначення способів допомогти собі / Н. Грабчак // Психолог. – 2020. – № 2. – С. 40-45.
      Гнєда І. Скляний мольберт: вчимо виражати почуття / І. Гнєда // Дошкільне виховання. – 2019. – № 3. – С. 28-30.
      Грабчак Н. У хмарах позитиву: навчаємо підлітків аналізувати власні копінг-стратегії / Н. Грабчак // Психолог. – 2020. – № 2. – С. 34-38.
      Діденко М. Дама в чорному: профілактика та лікування депресії у підлітків / М. Діденко // Психолог. – 2020. – № 2. – С. 10-19.
      Заслонкіна О. Я вибираю успіх: підготовка підлітків до участі в інтелект. змаганнях / О. Заслонкіна // Психолог. – 2019. – № 5. – С. 88-93.
      Краснік О. Емоції та почуття: геометричні арттехніки / О. Краснік // Психолог. – 2021. – № 1-2. – С. 84-93.
      Ларіонова О. Крок до успіху: програма розвитку соціально-комунікативних здібностей підлітків / О. Ларіонова // Психолог. – 2019. – № 7. – С. 22-71.
      Сергієнко О. Щасливе дитинство – успішне майбутнє: заняття з елементами тренінгу / О. Сергієнко // Психолог. – 2018. – № 19-20. – С. 76-83.
      Толок Н. Допомога дітям: арттерапевтичні методи для роботи з переживаннями / Н. Толок // Психолог. – 2020. – № 11-12. – С. 52-51.
      Фролова Т. Альтруїзм: вибір є завжди: заняття для підлітків / Т. Фролова // Психолог. – 2017. – № 23-24. – С. 44-46.
      Шаткін Д. П. Народжені бути вільними: чому підлітки ризикують та як захистити їх від небезпек / Д. П. Шаткін ; пер. з англ. О. Замойська. – Київ : Книголав, 2019. – 304 с.
      Швидка І. Що робити, якщо порушують ваші права: заняття з елементами тренінгу для учнів 9 кл. / І. Швидка // Психолог. – 2018. – № 11-12. – С. 38-41.
      Шкльода А. Емоційне розвантаження: антистресові техніки для батьків ВПО / А. Шкльода // Психолог. – 2021. – № 7-8. – С. 104-107.
      Шкльода А. На допомогу батькам: як зберегти душевний комфорт дитини / А. Шкльода // Психолог. – 2021. – № 7-8. – С. 90-103.
      Штойко М. Мій шлях: як обрати шлях, де комфортно буде бути собою? / М. Штойко // Психолог. – 2020. – № 9-10. – С. 16-19.
      Хачатурян Ю. Метафоротерапія: як допомогти дітям-переселенцям / Ю. Хачатурян // Психолог. – 2018. – № 23-24. – С. 8-18.
      Хачатурян Ю. Психогімнастика: метод корекції шкільної тривожності / Ю. Хачатурян // Психолог. – 2019. – № 9. – С. 4-11.
      Чи легко ти прощаєш?: тест // Однокласник. – 2019. – № 11. – С. 32-33.
      Чорток О. Каністерапія: знижуємо тривогу за допомогою тварин / О. Чорток // Психолог. – 2021. – № 11-12. – С. 28-35.
      Ярова А. Пізнай самого себе: розвиток емоційної стійкості у підлітків / А. Ярова // Психолог. – 2021. – № 7-8. – С. 74-81.

      Вебліографія

      Ти як? Всеукраїнська програма ментального здоров'я [ Електронний ресурс] // Ти як? – Режим доступу: https://howareu.com/– Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

      Коли підліток потребує підтримки ментального здоров'я. Дізнайтеся, як розпізнати тривожні ознаки та скерувати свою дитину в правильному напрямку [Електронний ресурс] // Юнісеф. – Режим доступу: https://www.unicef.org/ukraine/stories/when-help-your-teen-find-mental-health-support – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

      8 найпоширеніших проблем з ментальним здоров'ям підлітків, про які повинні знати батьки [Електронний ресурс] // Блог центру Neuroflex. – Режим доступу: https://neuroflex.ua/blog/teenagers-mental-health/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

      Що таке ментальне здоров'я та як про нього дбати? [Електронний ресурс] // Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці.– Режим доступу: https://smu.dsp.gov.ua/news/shcho-take-mentalne-zdorov-ia-ta-iak-pro-noho-dbaty/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

      Дбаймо про психічне здоров'я: кілька порад, як його підтримати [Електронний ресурс] // Центр громадського здоров'я МОЗ України. – Режим доступу: https://phc.org.ua/news/dbaymo-pro-psikhichne-zdorovya-kilka-porad-yak-yogo-pidtrimati – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

      Підтримка ментального здоров'я в часи війни [Електронний ресурс] // НІСД.Національний інститут стратегічних досліджень. – Режим доступу: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/pidtrymka-mentalnoho-zdorovya-v-chasy-viyny – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

      Як зберегти психічне здоров'я під час війни – топ-8 порад психолога [Електронний ресурс] // EnableMeUkraine. – Режим доступу: https://www.enableme.com.ua/ua/article/ak-zberegti-psihicne-zdorov-a-pid-cas-vijni-top-8-porad-psihologa-7570 – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

      Корисні ресурси з психо-соціальної підтримки. Психологічна підтримка для дітей [Електронний ресурс] // Юнісеф. Спільно до навчання. Освіторія. Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://osvitanow.org/psychological-support-for-children/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

      Діти. Війна. Безпека. [Електронний ресурс] // Вибрані інтернет ресурси. – Режим доступу:https://chl.kiev.ua/default.aspx?Id=10401 – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.06.2024 р.

         Ментальне здоров'я: як подбати про себе: пам'ятка для користувачів-учнів 5-9 класів / Департамент інформац. діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької облдержадмін. ; Обл. б-ка для дітей ім. Т.Г.Шевченка. – Хмельницький, 2024. – 19 с.
         Пам'ятка адресована дітям, батькам, які хочуть прожити кризи чи важкий час у доброму психологічному стані, зменшити їхній страх, посилити почуття безпеки й віри в те, що все буде добре. Завдяки легким щоденним ритуалам ви зможете постійно підтримувати свій намір жити щасливо щодня. В даному виданні ти знайдеш відповіді на найпоширеніші питання даної теми. Видання містить підбірку цікавих матеріалів, книг, публікацій, веб посилань.

      Матеріал підготували                                  Копаничук Т.В.
                                                                            Антонюк О.З.

      Редактор                                                      Богданова О.Г.
      Комп'ютерний набір                                   
      Обкладинка

      Відповідальний за випуск                          Черноус В.Ю.


      Календар знаменних дат

      Знаменні події 16 березня

      1. Пламеницька, Євгенія Михайлівна -- 16.03.1994 р. померла Пламеницька Є.М.
        з дати події минуло 31 років
      2. Бурачек, Микола Григорович -- 16.03.1871 р. народився Бурачек М.Г.
        До ювілею 6 років (інтервал 5 років), з дати події минуло 154 років
      3. Черкашин, Роман Олексійович -- 16.03.1906 р. народився Черкашин Р.О.
        До ювілею 6 років (інтервал 5 років), з дати події минуло 119 років
      4. Починок, Макар Іванович -- 16.03.1921 р. народився Починок М.І.
        До ювілею 6 років (інтервал 5 років), з дати події минуло 104 років
      5. Тищенко, Віктор Іванович --
        До ювілею 7 років (інтервал 5 років), з дати події минуло 108 років
      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Якій літературі ти надаєш перевагу:
      Історичній
      Пригодницькій
      Детективній
      Містичній
      Фентезі
      Мотиваційній







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2025 г.
          Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua             mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр